Vaccin voor nieuwe variant RHD nu beschikbaar

Fotografie-Postkaarten-Dieren-Konijnen-@C7949

Gelukkig kunnen we aan de eigenaren van konijnen in onze praktijk nu ook een vaccinatie aanbieden tegen de nieuwe variant van het RHD-virus, het RHD2-virus, wat op dit moment veel konijnen treft in het land. RHD staat voor Rabbit Hemorrhagic Disease, ook wel bekend als VHD, wat staat voor Viral Hemorrhagic Disease, en heeft als voornaamste symptoom plotselinge sterfte onder konijnen. Dit nieuwe vaccin kan al aan konijnen van 30 dagen oud gegeven worden en dient de eerste keer na 6 weken herhaald te worden. Daarna is het advies om uw konijn elke 6 maanden te laten vaccineren tegen RHD2.

Aangezien het vaccin na opening van de flacon niet meer houdbaar is en speciaal geïmporteerd moet worden, willen wij konijneneigenaren vragen om van te voren aan te geven of zij interesse hebben in deze enting en op welke datum en welk tijdstip het hen zou schikken. Wij kijken dan op welke datum de meeste mensen kunnen. De prijs van de vaccinatie zal afhangen van het aantal konijnen wat gevaccineerd gaat worden. Hoe meer konijnen we kunnen vaccineren, hoe goedkoper de enting. Aangezien we zoveel mogelijk contact tussen de konijnen willen voorkomen, vaccineren wij alleen op afspraak!

Optie 1: Woensdag 10 februari de gehele dag

Optie 2: Vrijdag 12 februari de gehele dag

Let wel, deze vaccinatie biedt alleen bescherming tegen het RHD-virus2, u dient uw konijn dus ook nog te blijven vaccineren tegen Myxomatose en de klassieke variant van het RHD-virus (RHD1).

Wilt u meer weten over deze nieuwe variant van RHD, dan kunt u op de site van de faculteit diergeneeskunde voor eigenaren van konijnen terecht voor meer informatie.

Comments are closed.